۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۶۵۰۶۲۷
آیت الله مظاهری در درس اخلاق مطرح کرد؛

ساده زیستی و کمک به مردم؛ ویژگی ائمه اطهار| میانه روی از نشانه های مومن است

ساده زیستی و کمک به مردم؛ ویژگی ائمه اطهار| میانه روی از نشانه های مومن است
آیت الله مظاهری ساده زیستی و کمک به دیگران را ویژگی ائمه اطهار (ع) دانست و گفت: بنابر روایات مؤمن کسی است که میانه رو باشد در همه چیز، حد توسط را مراعات کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، در درس اخلاق مجازی امروز خود به مسأله بخل پرداخت و با بیان اینکه یکی از صفات رذیله خطرناک برای انسان صفت بخل است، گفت: انسان بتواند به دیگران کمک کند اما دریغ کند یعنی دچار بخل شده است و این بسیار بد است.

وی در ادامه افزود: کمک می‌تواند علمی باشد یا فکری، قلم، قدم، آبرویی و یا کمک مالی باشد، قرآن کریم می‌فرماید انسان مؤمن هرچه دارد و بتواند را باید هم برای خود بخواهد هم برای دیگران، وگرنه این انسان بخیل است و در روایات ما راجع به بخل و خطر بخل خیلی صحبت شده است.

بالاترین خطر برای انسان بخیل بودن است

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به روایتی از امام علی(ع) اظهار کرد: بالاترین خطر برای انسان این است که بخیل باشد، ایشان شوم‌ترین صفت رذیله که موجب بدبختی انسان می‌شود را بخل عنوان کرده است، ایشان بخل را عامل ذلیل شدن انسان در میان مردم دانسته‌اند و نظیر این روایات بسیار است.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه قرآن می‌فرماید کسانی که از کمک به دیگران دریغ کنند عذاب دردناکی را خواهند چشید، تصریح کرد: در روز قیامت عذاب‌های بسیاری در انتظار انسان بخیل است، قرآن می‌فرماید کسانی که بخل می‌ورزند در روز قیامت آن چیزهایی که می‌توانسته به دیگران کمک کند و نکرده است به صورت آتش برگردن او خواهند بود، نظیر این آیات و روایات فراوان است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینکه خسیس بودن همان بخل ورزیدن است، خاطرنشان کرد: بخل اقسامی دارد، قسمت اول کسی که در خمس و زکات و وجوه شرعی بخیل است، قسمت دوم اینکه می‌تواند به دیگران کمک کند اما نکند. اهل بیت(ع) همواره در کارهایشان دیگران را مقدم بر خود داشتند، امام علی(ع) 63 سال عمر کردند و در این عمر پربرکت خیلی خدمت به خلق خدا کردند و همواره یاری رسان مردم بودند.

امام علی(ع) همواره ساده زیست و یاری رسان دیگران بودند

وی با تأکید بر اهمیت الگو گرفتن از ائمه اطهار(ع) در یاری رسانی و کمک به دیگران و پرهیز از بخل ورزیدن، تصریح کرد: امام علی(ع) بیش از 30 مزرعه در راه خدا و کمک به اسلام وقف کردند و درحالی که همیشه می‌توانستند بهترین خوراک و پوشاک و مسکن را داشته باشند همواره بسیار ساده و معمولی و مانند اقشار ضعیف جامعه زندگی می‌کردند و خوراکشان 2 قرص نان جو بوده است در حالی که می توانستند سفره‌های رنگین پهن کنند و غذاهای آنچنانی بخورند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه ساده زیستی همواره در زندگی امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) وجود داشته است و یاری رسان به دیگران بودند، عنوان کرد: اگر کسی بتواند کمک کند و نکند این دیگر از منظر روایات ما نامسلمانی است و از نظر قرآن کریم باعث جهنمی شدن خواهد شد.

رییس حوزه علمیه اصفهان دوری از بخل ورزیدن و کمک کردن به دیگران را از شروط عاقبت بخیری عنوان کرد و گفت: در روایات ما بخل به اقسامی منقسم شده است، بعضی راجع به مردم بخیل هستند، بعضی راجع به خودشان بخیل هستند و هر دو این بخل ورزیدن‌ها غلط است، کسانی که به خودشان یا جامعه یا زن و بچه خود سخت گیر هستند و بخل می‌ورزند در اشتباه هستند.

میانه روی از نشانه‌های مؤمن است

وی ادامه داد: بنابر روایات مؤمن کسی است که میانه رو باشد در همه چیز، حد توسط را مراعات کند و در خرج و مخارج حد وسط را نگه دارد، نه باید اسراف کرد و نه باید بخل ورزید، کسانی که نسبت به زن و بچه خود بخل می‌ورزند اولین دشمنشان همین زن و بچه هستند که آرزو می‌کنند او بمیرد تا به ارث و میراث برسند و در آخرت نیز از او شکایت خواهند کرد.

حضرت آیت الله مظاهری راه از بین بردن بخل را کمک کردن به دیگران دانست و اظهار کرد: حتی اگر برای شخص مشکل است بازهم باید خمس بدهد و به دیگران رسیدگی کند، با تحمل کردن این سختی و کمک کردن به دیگران و پرداخت خمس و زکات شخص می تواند صفت رذیله بخل را در درون خود از بین ببرد و باعث سعادت و نجات خود شود./1304/پ202/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات